قهوه و رمضان

قهوه یه نوشیدنی روزانه است و خیلی­ها هر روز مصرف می­کنن. برای همین ممکنه اولین نگرانی­شون این باشه که حالا توی رمضان که روزه­ایم، چی کار کنیم؟

چون اگه بدن به کافئین عادت کرده باشه و شما کافئین رو یه دفعه­ ای قطع کنین، حتماً خستگی و سردرد و بی­حالی میاد سراغتون و خود روزه هم که تا حدودی بی­حالی رو تشدید می­کنه. پس اگر می­خواین بدونین توی رمضان می­تونین قهوه بنوشین یا نه؟ چه زمانی مناسبه؟ چه نوعی بهتره؟ و خلاصه هر نکته­ای که ممکنه براتون سؤال شده باشه، این مطلب رو بخونین. سعی کردیم توی این مطلب، مفصل بهش بپردازیم.

میزان مصرف قهوه

اولین راهکار اینه که 10 روز قبل از رمضان، کم­کم میزان کافئین مصرفیِ روزانه­تون رو کم کنین تا با شروع رمضان بدن غافلگیر نشه و این که سعی کنین در ماه مبارک رمضان بیشتر از قهوه­ ی عربیکا استفاده کنین و کمتر سراغ روبوستا برید و قهوه­ های کافئین پایین رو انتخاب کنین. مسئله­ بعدی زمان نوشیدن قهوه است.

زمان نوشیدن قهوه در ماه رمضان

از لحظه­ یِ اذان مغرب، شما می­تونین هر چیزی میل کنین ولی اون چیزی که میل می­کنین به هیچ وجه نباید قهوه باشه. ابداً روزه رو با قهوه افطار نکنین که معده­ تون آسیب می­بینه. تحقیقات نشون داده بهترین چیزی که می­شه باهاش افطار کرد، خرما ست. اما اگر موقع افطار دلتون قهوه خواست، باید یکی دو ساعت صبر کنین و بعد قهوه رو میل کنین. حتی نوشیدن قهوه درست بعد از افطاری، اسید معده رو حســابــی افزایش می­ده و این اصلاً به نفعتون نیست و ممکنه در ادامه­ یِ ماه رمضون به مشکل بخورین!

اما دو ساعت بعد از افطاری برای قهوه خوردن، زمان خوبیه و میزان گلوکز خون­تون رو هم به تعادل می­رسونه. باز بهتر از این زمان، یکی دو ساعت قبل از سحری خوردن هست. اگه اهل شب ­بیداری باشین، قهوه خوردن پیش از سحری، زمان مناسبیه و انرژیِ روز رو هم براتون تأمین می­کنه. از این گذشته اگه رمضان توی تابستون باشه که شب­ها کوتاهَن، دیگه دو ساعت بعد افطاری می­شه نصفه شب 🙂 و کافئین توی اون زمان ممکنه خواب­تون رو مختل کنه؛ پس بهترین زمان، یک ساعت پیش از سحریه.

از اونجایی که قراره توی ماه مبارک رمضان به معده­ مون استراحت بدیم، پس قهوه ه­ای مناسبه که کافئین پایینی داشته باشه و از اون گذشته، هضم راحتی داشته باشه. برای ساده کردن عملیات هضم، پیشنهاد می­کنیم به جای قهوه خالص مثل اسپرسو از نوشیدنی های ترکیبی با قهوه استفاده کنین؛ مثل کاپوچینو. پس قهوه­ کاقئین پایین به اضافه شیر گزینه­ ی بهتری برای ماه رمضان هست. به طور کلی اضافه کردن شیر به قهوه باعث بالابردن سطح تمرکز، دریافت انرژی مناسب و جلوگیری از آسیب به معده می­شه.

به هر صورت اگه خواستین توی ماه مبارک رمضان قهوه میل کنین، سعی کنین از افزودنی­های مناسب برای کم کردن آسیب­های احتمالی استفاده کنین. به جز شیر که گفتیم، شما می­تونین، دَم کرده زعفران رو هم به میزان کم اضافه کنین به نوشیدنی­تون. زعفران خاصیت‌های بسیار زیادی داره. از جمله برای افزایش ایمنی بدن، افرایش گردش خون، جلوگیری از بیماری‌های قلبی و … مناسبه. بنابراین بهتره از زعفران در نوشیدنی رمضان و حتی غذاهای خودتون استفاده کنید. اگر هم از نوشیدنی خنک مثل آیس کافی یا آفوگاتو میل کردید، از گلاب غافل نشین.

آخرین نکته هم در مورد شیرینی قهوه هست. اگر قهوه ­تون رو شیرین مصرف می­کنین، بهتره توی ماه رمضان به جای شکر برای شیرین کردن از عسل طبیعی استفاده کنین. چون هضم شکر به عنوان شیرین­ کننده در قهوه برای معده سخته و از طرفی خود قهوه هم که اسیدی هست، این­جا عسل می­تونه برای بهبود دردهای معده کمک کنه و اجازه نده که معده آسیب ببینه. همین­طور چون عسل طبیعی، بیشتر شامل قندهای ساده (گلوکز و فروکتوز) هست، می­تونه انرژی پایدارتری رو برای روزه­دار تأمین کنه. از همه­ ی این­ها که بگذریم، شکر بعد از زمان کوتاهی گرسنگی مضاعف می­ده و این برای روزه ­دار به هیچ وجه جالب نیست. این هم بگم که عسل چون خیلی راحت­تر هضم می­شه، احتمال این­که به چربی تبدیل بشه هم خیلی کم­تره. اصلاً ما روزه می­گیریم که یه کم چربی­ها رو کم کنیم، نه این­که باز شکر بخوریم بیشتر چاق بشیم. اندازه کافی زولبیا بامیه می­خوریم، دیگه قهوه رو شکر نریزین؛ اما در هر صورت طعم عسل با قهوه ممکنه به بعضی سلیقه­ها خوش نیاد ولی امتحان کنین.

حسین شایق
ارسال دیدگاه