راهنمای خرید قهوه

چه چیزی به جز یک فنجان قهوه دلچسب می‌تواند یک روز معمولی را به روز پرانرژی و بانشاط تبدیل کند؟ خصوصاً اگر از آن دسته افرادی هستید که صبح‌هایی کسالت بار دارید، همین امروز برای خرید قهوه از یک قهوه فروشی معتبر اقدام کنید. مطمئناً اگر انتخاب درستی داشته باشید خیلی زود معنای این جمله را درک خواهید کرد که “هیچ چیز مانند یک قهوه تلخ خوشمزه، روز آدم را نمی‌سازد؟”

بهترین قهوه یا مناسب‌ترین قهوه؟

حتی اگر به اصطلاح قهوه باز نباشید به خوبی می‌دانید قهوه انواع مختلفی دارد و هنگامی که برای خرید وارد فروشگاه می‌شوید با قهوه‌های متنوعی روبرو می‌شوید که گاهی انتخاب از میان آن‌ها واقعا کاری پیچیده و سخت است. اما باید بدانید هنگامی که صحبت از آموزش خرید قهوه در میان باشد، تنها بهترین بودن دانه‌های قهوه مهم نیست. بلکه مناسب بودن نوع آن با توجه به ذائقه و هدف شما از مصرف قهوه نیز اهمیت دارد. قهوه‌ای با کافئین بالا مد نظر شماست یا قهوه‌ای سبک برای استفاده متعدد در روز؟ دوست دارید تلخی قهوه‌ای که می‌خورید در چه اندازه‌ای باشد؟ با چه دستگاه یا وسیله‌ای نوشیدنی قهوه خود را تهیه می‌کنید؟ تمامی این موارد در انتخاب قهوه مناسب برای شما، تأثیرگذار هستند.

ترش یا تلخ؟ پرکافئین یا کم کافئین؟

اگر نمی‌دانید هنگام خرید قهوه باید چه نوع قهوه‌ای را از فروشنده درخواست کنید ابتدا به این دو سؤال پاسخ دهید. دوست دارید قهوه‌ای با کافئین بالا داشته باشید یا کافئین کم؟ ترجیح می‌دهید نوشیدنی قهوه شما تلخ‌تر باشد یا ترش‌تر؟ دانه‌های کشت شده در بزرگ‌ترین مزارع قهوه دنیا از دو نوع هستند: عربیکا و روبوستا. دانه عربیکا طرفداران زیادی در جهان دارد. این دانه تلخی کمتر و در عوض ترشی بیشتری را در دهان شما ایجاد می‌کند و کم کافئین‌تر است. به عبارتی اگر می‌خواهید قهوه شما کم کافئین و با کمترین تلخی باشد باید قهوه 100 درصد عربیکا تهیه نمایید. دانه قهوه روبوستا برعکس عربیکا، کافئین زیادی دارد و تلخ‌تر است. با این حساب خرید قهوه 100 درصد روبوستا، یعنی خرید یک قهوه بسیار تلخ و پرکافئین.

معمولاً در بازار قهوه‌های میکس با درصدهای 0-100، 30-70، 50-50، 70-30 و 100-0 در دسترس هستند و شما می‌توانید درصد دلخواه خود را از فروشنده درخواست کنید.

راهنمای خرید قهوه: با چه دستگاهی نوشیدنی قهوه خود را آماده می‌کنید؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وارد فروشگاه شوید و برای خرید قهوه سردرگم باشید. در این حالت فروشنده یک سؤال رایج از شما می‌پرسد و آن هم این است که “با چه وسیله‌ای قهوه درست می‌کنید؟” پاسخ شما به این سؤال مشخص می‌کند که باید قهوه ترک بخرید یا فرانسه و یا اسپرسو.

قهوه ترک

برای تهیه قهوه ترک، دانه‌های قهوه باید تا بیشترین میزان آسیاب شوند. به همین دلیل پودر این نوع قهوه معمولاً بسیار نرم است. نوشیدنی قهوه ترک با ظرف قهوه جوش (جذوه) درست می‌شود.

قهوه فرانسه

در این بخش از راهنمای خرید قهوه، قهوه فرانسه را معرفی می‌کنیم، همان قهوه‌ای که نوشیدنی آن روی میز صبحانه بیشتر دیده می‌شود. اگر یک دستگاه قهوه ساز خانگی یا فرنچ پرس داشته باشید به راحتی و در زمانی کوتاه می‌توانید نوشیدنی قهوه فرانسه تهیه کنید. توجه داشته باشید که دانه‌های قهوه فرانسه کمتر از اسپرسو و ترک آسیاب می‌شوند و به همین دلیل زبرتر هستند.

قهوه اسپرسو

اگر با دستگاه موکاپات یا اسپرسوساز نوشیدنی قهوه خود را تهیه می‌کنید و همچنین اگر دوست دارید قهوه تلخ و پرکافئین بنوشید، اسپرسو مناسب‌ترین نوع قهوه برای شماست. هنگام خرید قهوه می‌توانید درصد میکس آن را نیز به شکلی که قبلاً توضیح دادیم، انتخاب کنید. میزان آسیاب شدگی دانه‌های این قهوه از قهوه ترک کمتر و از قهوه فرانسه بیشتر است.

می‌بینید که تهیه قهوه دلخواه کار چندان پیچیده‌ای نیست. به راحتی می‌توانید قهوه مورد علاقه‌تان را پیدا کنید و خود را به یک فنجان قهوه دلچسب مهمان نمایید.

حسین شایق
ارسال دیدگاه